Mark Zuckerberg 25 millió dollárt adományozott az Ebola elleni küzdelemre
2014-10-149 Gmail addon, hogy jobb legyen a levelezés
2014-10-19A weboldal fejlesztés során felmerülő tényezőkre próbálunk a következő cikkben támpontot nyújtani. Egy új weboldal – legyen akármilyen kicsi is – sosem könnyű feladat. Sok esetben hónapokig tartó kemény kreatív munka előzi meg, melynek általában nem szentelnek elég figyelmet. Bár ez a szakasz – lenne – a legfontosabb, mégis sokan csak azt tartjátok szem előtt,
hogy mielőbb induljon az oldal. A legfontosabb, hogy a fejlesztésbe nem szabad addig bele kezdeni míg nincs egy letisztult részletes design terv minden oldalról, majd ezt követően kezdődhet a fejlesztés, melynek a végén egy nem hiba mentes weboldalt állít elő a fejlesztő csapat. Ezen a ponton jön a weboldal fejlesztés legnehezebb része, mégpedig a tesztelési fázis. Ebben a fázisban sok sok hibát találhatunk az oldalon – akár felületi akár logikai – melyeket szépen sorban javítani kell az oldal indítása előtt.
Ahhoz, hogy könnyebb legyen egy új weboldal indításánál minden részletre figyelni készítettünk egy igen hosszú listát arról amire figyelmet kell fordítani indítás előtt. A csendes üzemmód indítása után sok tényezőt kell majd figyelembe venni a hiba javítások során. Ezekre a részletekre figyelünk egy új weboldal elkészítésekor
Web Design
- A design legyen hiteles, könnyen használható, és beszédes de a legfontosabb hogy ne vonja el a figyelmet a tartalomról ami majd bele kerül. Nem utolsó sorban legyen szép
- Meg kell felelnie a márkád (céged) arculatának azért, hogy a látogatók azonosulni tudjanak vele.
- Az sem árt – főleg manapság – ha responzive a design, hiszen minden eszközön és böngészőben jól kell tudni azt az oldalt majd kezelni.
- Amit csak lehet szövegként tegyünk az oldalra, képet – főleg szöveggel – ritkán használjunk. Ma már a korszerű CSS technikák és lehetőségek mellet szinte bármi megoldható úgy, hogy az valójában szöveg marad.
- A webfontok alkalmazásával már speciális fontokat is könnyedén használhatunk, a képek legyenek web-barát felbontásúak és méretűek.
- Különös figyelmet érdemes fordítani a részletekre, mint például egy gomb, vagy egy pop-up, valamint a nem design részét képező képek helyére a weboldalon. Ha ezekre nem figyelünk komolyan bánthatja a látogatók szemét, így elfordulnak az oldaltól (lepattannak).
Egy jól megtervezett weboldal elengedhetetlen az üzleti sikerhez, hiszen a látogatók pár másodperc alatt eldöntik szeretnének-e a weboldalról bármit is, vagy sem. És ha nem akkor hamar keresnek másik oldalt.
Weboldal Fejlesztés
- A fejlesztést elve úgy érdemes elkezdeni, hogy minden eszközön – mobil, tablet, asztali gép – jól működjön az oldal, hiszen a mobil internetezők száma robbanásszerűen nő. Az oldal legyen responzive!
- Bizonyosodjunk meg arról hogy a különböző képernyőméreteken sem veszít az oldal egyetlen olyan elemet sem mely fontos része az oldalnak.
- Legyen favicon az oldalhoz. Ez a kép jelenik meg a böngésző fejrészében az oldal címe mellet. Ezt teljes mértékben használjuk ki mint branding lehetőséget, tehát a logó egy részét vagy annak egy momentumát érdemes felhasználni.
- Az oldal kapjon egyedi címet és meta leírást. Ezt minden oldal esetében követni kell, és minden oldal esetében legyen ez egyedi.
- A honlapot célszerű optimalizálni, 80% feletti sebesség indexet (hogy mi is ez erről egy következő cikkben) kell elérni, persze minél magasabb annál jobb!
- A weboldalra készítés során kerüljenek fel a közösségi média ikonok – Facebook, Google+, Twitter, Linkdin, Pinterest – mert ezeken a csatornákon át is sok sok látogató érkezhet később.
A fejlesztési szakasz végén alapvetően oda kell eljutni hogy minden elem megvan, többé kevésbé a helyén van, és minden funkció megfelelően működik.
Weboldal Tesztelés
A tesztelési szakaszban az oldal még korántsem hibátlan, és sok olyan gyermek betegsége kiderülhet melyre a tervezésnél nem is gondoltunk. Ezért ez a szakasz az apróbb hibák javításáról szól főként. Azonban a következő dolgokra érdemes figyelni indítás előtt.
- Legyen rajta egy forgalmi teszt (stressz teszt), ha az oldalra nagy mennyiségű látogatót tervezünk elve.
- Érdemes ellenőrizni minden oldalt, hogy megvannak-e, és beállítani az SSL tanúsítványt.
- Meg kell győződni arról, hogy minden webmester eszköz megfelelően be van állítva (SEO, Google analytics, Google Webmester Tools)
- Az összes URL-t ellenőrizni kell, hogy melyek mögött van tartalom. Amelyek mögött a tartalom megszűnt ott 301-es átirányítást kell alkalmazni az új – vagy az azt helyettesítő – tartalom URL-jére.
- Érdemes az oldalon lévő CSS és JS tartalmakat minimalizálni és tömöríteni. Erre ma már tökéletes eljárások vannak.
A tesztelési fázisban könnyen ki lehet foltozni az összes apróbb hibát, a nem jól működő részeket és a design-ból eredő hiányosságokat.
Weboldal Indítás
- Az indítás pillanata előtt érdemes ellenőrizni az összes szöveget, helyes írási hibát és javítani azokat.
- Az ideális indítási időpont a hét első fele, abból is a hétfő vagy a kedd. Hiszen könnyen tudjuk követni a változásokat és a hibákat melyek felmerülnek
- Pénteken soha ne indíts honlapot!
- Ellenőrizzük, hogy a webtárhely ahova az oldal kerül megfelelően be van-e állítva, és jól működik-e.
- Célszerű a honlapból egy teszt verziót tartani – egy lehetőség szerint azonos tulajdonságú de eltérő szerveren – amin a későbbi javítások és fejlesztések nem zavarják az éles oldal működését.
Összegzés
Bár ez a lista korántsem teljes, hiszen ennél sokkal több dologra kell odafigyelni. De azt gondolom, hogy mint ügyfél számára készített lista tökéletes támpont. A szakemberek ennél sokkal de sokkal több dologra figyelnek majd oda a weboldal fejlesztése során. Készülj fel minden eshetőségre, és számíts arra, hogy a tesztelési fázis időtartama kiszámíthatatlan. Így célszerű minden – a site indulásától függő – tevékenységet a csendes indulás első napjától szervezni, így nem érhet kellemetlen meglepetés. Amíg a marketing folyamatok beindulnak a csendes teszt fázisban még sok sok apróságot meg lehet valósítani!