weboldal felújítás

Hogyan válassz csapatot egy weboldal felújításhoz?

Előzmények

Előzőleg megnéztük milyen jelek utalnak a weboldal felújítás szükségszerűségére, majd felsoroltunk néhány okot miért érdemes a weboldal felújítás elkezdése mellet dönteni. A következő cikkünkben leírtuk mire érdemes odafigyelni és milyen főbb fázisai lehetnek a weboldal felújításnak. Mostani cikkünkben pediglen nem kevésbé fontos témát fogunk érinteni, mint a csapatválasztás szempontjait. Ha ezeket szem előtt tartjuk – miközben a weboldal felújítására keresünk csapatot – akkor minden bizonnyal a megfelelő csapatot fogjuk választani.

Weboldal felújítás és a csapat választás

Amikor csapatot választunk akkor a következő – nem fontossági sorrendben – leírt szempontok szerint érdemes mérlegelni, hogy kivel is végeztessük el weboldalunk felújítását.

A csapat (vagy cég) weboldala:

CsapatmunkaA weboldal felújításra szánt csapat vagy cég weboldala sok mindent elárul. A megoldások korszerűsége mellet a kommunikációból sok mindenre lehet következtetni. Így ha a cég, amivel találkozol a 90-es évek-beli designt tartja előbbre a saját weboldalán akkor nem biztos, hogy jó választás. A választott cég weboldalának színvonala legalább olyan jó legyen, mint amit te elvársz. Ha azt gondolod, hogy a csapat weboldala túl “alternatív” és nem találsz meg rajta hasznos információkat gyorsan akkor valószínűleg ők fontosabbnak tartják az elvonatkoztatásokat, mint a konkrét és tényszerű megoldásokat. Bár kivételek minden esetben vannak (ismerek jó csapatot alternatív website-al) de ezek erősítik a szabályt. S bár a “cég” jelzőt kevésbé érzem konstruktívnak, hiszen nem minden cég tud csapatként viselkedni, és ha ez így van, akkor szerintem ez alapvető gondokat okozhat, de erről majd írunk egy másik cikket

Referenciák

Amikor a weboldal felújításra szánt vállalkozástól információkat gyűjtesz be – tehát nézed az oldalukat – akkor nézd végig a referenciákat is. Ha a cég többnyire egyfajta technológiát használ, akkor a tudásuk elég specifikus. Egy olyan cég ahol kimondottan saját rendszerrel dolgoznak – tehát nem valamely nagy és közismert eszközt használják – nem feltétlen jó választás, hiszen röghöz kötöd magad. De erről majd az alkalmazott technológia részben bővebben is írok. A referenciák között jó, ha többféle eszközzel megvalósított oldalt is találni, hiszen az elérni kívánt cél szentesíti az eszközt. Legalábbis eddigi tapasztalataim szerint, célszerű a célhoz leginkább megfelelő eszközt megkeresni és azzal megoldani a problémát, mert ez a leginkább költség hatékony módszer.

Elismerések, díjak

Melyek szintén fontosak a weboldal felújításhoz választott csapat esetében, de ha egy sincs, akkor sincs baj. Nem minden elismerés valós szakmai tudást tükröző elismerés. A puding próbája az evés, az előzetes konzultációk során úgyis kialakul egyfajta vélemény benned a csapatot képviselő project manager révén. Bízom benne, hogy csak olyan csapattal kezdesz üzletelni ahol van project manager. A PM önéletrajzát – bár nem divat – de érdemes elkérni, hiszen ez a személyes szakmai hozzáértését is tükrözi, a stabilitás mellet. Összességében ha a weboldal felújításra szánt csapatnak van szakmai elismerése és díja az mindenképp előny, de nem feltétel.

Árak:

Ebben a szakmában főleg igaz az, hogy “olcsó húsnak híg a leve” hiszen nem egy olyan esetem volt az évek alatt, ahol nagyon nagyon sok-sok pénzt költött egy-egy cég arra, hogy az olcsóbb megoldásba belefürödve később a drágább céget kellet megbízni több feladattal is.

  • Tartsa működésben az olcsójánosok által elkészített szoftvert
  • Írja meg újra az egészet a nulláról, nem ritkán több pénzért.

Szóval nem minden esetben jó választás az olcsóbb választás. Szemléltessük ezt egy képzeletbeli példával…

Szeretnél egy webáruházat fejleszteni, megvan a termék kör, a marketing a név és minden. Még termékeid is vannak és versenyképes árakon vagy kiemelkedően jó áruk van, vagy első osztályú minőséget képviselnek. Már csak egyetlen dolog hiányzik, a modern webáruház. Kapsz 3 cégtől 3 ajánlatot, a következők szerint:

– 1. cég: 150 000 Ft
– 2. cég: 300 000 Ft
– 3. cég: 1 250 000 Ft

Ebben a felállásban korántsem biztos, hogy az első két megoldást kínáló cég jó választás. Személyes tapasztalatból tudom, hogy egy webáruház létrehozása minimálisan 1-2 hónap munkát igényel, egyedi funkciók, modulok és tartalom feltöltés nélkül. Az a cég, aki vállal 2 havi fejlesztést (300 óra) és átad neked egy rendszert 300 000 Ft-ért az 1 000 Ft-os óradíjon dolgozott!  A példánk most egy új webáruház fejlesztését mutatta be. De ettől függetlenül igaz, hogy ma Magyarországon azt a céget érdemes választani amely 7 000 – 9 000 Ft körüli óradíjakon dolgozik (vagy ha több pénzed van akkor drágábbat), mert aki ez alatt vállal munkát az vagy veszteséges, vagy nem becsüli meg az alkalmazottait. Így nincs stabil munkavállalói háttere, és valószínűleg átjáróház a cég. Ezért pedig nem lehet folyamatosan minőséget produkálni. Ezeket a cégeket hívhatjuk “Sufni-tuning” cégeknek, és jellemzően néhány stabil főből állnak csupán.

Kérj egyformán ajánlatot

ajánlat kérésAmikor ajánlatot kérsz fontos szempont, hogy legyen konkrét elképzelésed arról, hogy mit és milyen formában szeretnél megvalósítani. A weboldal – vagy fenti példánkban a webáruház – esetében a tervezési fázisban – marketing terv, kommunikációs terv, legfontosabb kérdésekre válaszok – közel 80%-ban kialakul benned egy kép arról mit szeretnél a végén kapni. Ha nincs szakértelmed, időd a tervezési fázishoz, kérj segítséget bárkitől aki elég sokat dolgozott ezen a területen. Ha a tervezési fázisra több pénzt költesz és tanácsadód fogadsz (ha nincs belső szakértőd, vagy te magad nem értesz hozzá) sokkal kevesebb buktatót és zsákutcát jársz majd végig, tehát a tervezési fázisban tanácsadónak kifizetett díj többszörösét spórolhatod meg!

Amikor ajánlatot kérsz, legyen egy felsorolás szerű listád a weboldal új funkcióiról, a weboldal felújítás utáni elképzelésről, az elvégzendő feladatokról. Az sem baj ha van konkrét technikai elvárásod, de abba a hibába ne ess, hogy szakértelem nélkül próbálod megítélni, és meghatározni ezt. Nagyon fontos, hogy az ajánlatkérést, ha az egyik cég kérdései alapján pontosítjátok akkor azt a többi versenytárs felé is tedd meg, hiszen a tollat és a csigát nehéz összehasonlítani!

Ha megvan az ajánlat kérésed és még egy szakértő is segített azt megírni, akkor kapsz a legtökéletesebb képet a beérkező ajánlatok ár-érték arányáról.

Bizalom

Amikor végig mész a kiválasztási folyamaton célszerű minden céggel személyesen – vagy ha a távolság nagy akkor skype-on – egyeztetni, megbeszélni mindent amit csak lehet. Ezekről a megbeszélésekről készíteni feljegyzéseket. A legfontosabb, hogy akármelyik csapatot is választod a weboldalad felújításhoz mindenképp érezz bizalmat irántuk, hiszen ketten együtt fogtok dolgozni a céljaitok megvalósításáért. Ha nem vagy biztos abban, hogy megfelelő szakértelemmel rendelkezel, kérd független project manager közreműködését, legyen mindkét oldalon szakértő. Rengeteg időt és pénzt spórolhatsz meg ezáltal.

Szakmai tapasztalat:

Ahhoz hogy egyedül tudj dönteni és megítélni szakmai kérdéseket elengedhetetlen, hogy kis mértékben szakértővé válj. Természetesen nem gond ha nem vagy az, a gond akkor lehet ha nem ismered be, hogy nem vagy szakértője a témának. Ha nem vagy szakértő két lehetséges megoldás kínálkozik számodra. Egymástól függetlenül és egymással párhuzamosan is!

Megbízol a fejlesztő csapatban, hogy legjobb tudásuk szerint végzik el a weboldal felújítását (vagy az új weboldal fejlesztését), és minden erőddel azon vagy, hogy segítsd a munkájukat. Ez esetben fontos a folyamatos kommunikáció és az, hogy bizonyos kérdésekben együtt döntsetek. Viszont az is fontos, hogy megbízz bennük és elfogadd amit mondanak, hiszen ők szakértők. Ha jól választasz csapatot akkor nem fognak lehúzni, bár nem is lesz olcsó mulatság.

Megbízol a csapatban akit választottál és kész magadnak egy cégedet képviselő project managert, hogy érvényesítse a te érdekeidet, és szakmailag – kimondottan szakmailag – támogasson téged a fontos döntésekben!

Szolgáltatások köre, és teljessége

Amikor ajánlatot kértél, akkor vélhetőleg elég komplex listád volt arról mit kellene elvégezni a weboldalad felújítása során. Ha szeretnéd mi is szívesen segítünk már csak a teendők listájának összeírásában, írj nekünk. Nos ennyit a burkolt reklámról, szóval a listád alapján a beérkező ajánlatokból látható lesz, hogy kinek van bizonyos feladatokhoz – és most nem csak a webfejlesztési feladatokra gondolok – szakmai hozzáértése, vagy megfelelő külsős partnere. Érdemes olyan céget választani amelynek igen kiterjedt szolgáltatási köre van, azonban egy feladatra vannak specializálódva, miközben minden mást is meg tudnak számodra oldani a feladat listádról.

Alkalmazott technológia – avagy szakembert nevelek belőled

Weboldal funkcionalitásAmikor a weboldalad felújítására elszánod magad, akkor kétféle javaslatot fogsz kapni, az egyik vélemény az lesz, hogy teljesen újra kell írni az oldalt és mintha új weboldalt készítenénk úgy érdemes eljárni. Ez akkor igaz ha:

  • Weboldalad mostani technológiája igencsak elavult (tehát nem egy 2 verzióval régebbi WordPressről van szó)
  • A weboldalad statikus, és nem lehet a tartalmat admin felületen szerkeszteni, de a cél ez lenne.
  • A weboldalad nem mobilra optimalizált, és a front felületet még táblázatos szerkezetben oldották meg (<table> tagek vannak a forráskódjában).
  • Az új üzleti modell megvalósítása nagyon költség igényes lenne a mostani rendszeredben. Ennek megítéléséhez 99%, hogy szakértő segítségét kell kérned.

Ha ezt az utat választod akkor fokozottan kell figyelni a korábbi tartalmak SEO szempontból fontos átirányítására!

A másik javaslat pedig az lesz, hogy a mostani rendszer megtartása mellet megoldható a weboldal vagy webáruház felújítása. Ezt akkor érdemes elfogadni ha

  • A weboldal technológiailag nem elavult, és csak minimális frissítést kell eszközölni.
  • Az új szerkezet és üzleti cél megvalósítható a mostani rendszerben is költséghatékony módszerekkel
  • Főként front felületi átalakításokra van szükség ahhoz, hogy az oldal modernebb legyen (pl mobilra optimalizálás)
  • Minden olyan esetben amikor ez költséghatékonyabb megoldás mint az előző

Konklúzió

Ha ezeket a szempontokat figyelembe vesszük és összehasonlítjuk a piaci szereplőket, akkor lényegesen kevesebb jó csapatot találunk kicsiny országunkban, mint az elsőre vélhető. A szempontokat figyelembe véve a weboldal felújításához szinte biztosan találsz majd jó csapatot, akiknél van projekt menedzsment, szakmai tudás, megfelelő referencia, nem “Olcsó Jánosok” és netán még díjat is nyertek. Sok sikert a keresgélésben, és ha kell szívesen segítünk neked megkeresni és választani csapatot!

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

egy × négy =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..