Webáruház készítés

Webáruház készítés vagy webáruház bérlés?

Webáruház készítés, webáruház bérlés, melyik jó neked? Komoly kérdés ez, amikor rászánod magad arra, hogy webáruházat nyiss, nagyon sok komoly döntést kell meghoznod. Ez komoly döntés, most elválik, hogy a webáruház bérlés vagy webáruház készítés mellett voksolsz. Ezen – kijelenthetjük stratégiai – döntések sorozata határozza meg a következő 2-3 éved sikerességét is.

Ezekben a fontos döntésekben nagy segítségedre lehet egy olyan személy, aki már pár tucat webáruház létrehozásában részt vett, webáruházakat készített és ismeri a lehetőségeket, melyeket a céljaidhoz tud igazítani. Mivel azonban nem mindenkinek van a kamrában egy ilyen személy, gondoltuk összeírjuk neked azokat a szempontokat, amelyeket – a teljesség igénye nélkül – minimum érdemes megvizsgálnod, mielőtt döntesz arról, hogy a webáruház fejlesztéssel vagy a bérléssel indulsz neki a vállalkozásodnak.

Ahhoz azonban, hogy egy ilyen fontos döntést meghozz ismerned kell az alapvető különbségeket a bérelt és a saját webáruház rendszerek között. A webáruház bérlésnek számtalan előnye van, de legalább ennyi hátránya is. Ez szintén igaz a webáruház készítés során létrejövő webáruházakra is.

Webáruház készítés vagy bérlés, melyik jobb?

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy egyik sem jobb a másiknál. Mindkettő más-más előnyökkel és hátrányokkal bír. Lássuk elsőként a webáruház bérlés előnyeit és hátrányait, aztán pedig sorra vesszük a webáruház készítés előnyeit, s hátrányait.

A webáruház bérlés előnyei

  • A webáruház indítás költségei alacsonyak
  • Egyszerű, átlátható és kiszámítható éves költségek
  • Működő funkciók csomagokba rendezve, mely csomagok meghatározzák az éves költségedet
  • Testre szabható – sablon alapú – kinézet
  • Nincs szükséged fejlesztői csapatra az üzemben tartáshoz (az egyedi funkciók fejlesztéséhez természetesen kell)

A webáruház bérlés hátrányai

  • A rendszer nem a tied, hanem csak bérled, sosem viheted tovább magaddal.
  • Viszonylag magas éves költségek folyamatosan, ha komplexebb szolgáltatás csomagot választasz (A cikk végén egy általános példán keresztül megpróbáljuk bemutatni a költségkülönbségeket a webáruház bérlés és a webáruház készítés között).
  • Az egyedi fejlesztések nehezen, vagy drágán oldhatóak meg
  • A céges levelezést korlátozottan szolgálja ki, vagy egyáltalán nem, tehát itt felmerülhetnek további költségek
  • A teljesen egyedi funkciók és kinézet nehezen, vagy egyáltalán nem oldhatók meg
  • Az egyedi üzleti modell megvalósítására nagyon nagy eséllyel nem használható
  • Vannak a szolgáltatás csomagokban olyan funkciók, amiket sosem fogsz használni de fizetni természetesen fogsz érte.

Azért, hogy felelősségteljesen tudj dönteni a másik módszer előnyeit és hátrányait is ismerned kell, így az egyedi webáruház készítés előnyeit és hátrányait is igyekszünk bemutatni. Természetesen csak a főbb momentumokat, hiszen minden egyedi webáruház rendszer és minden bérelt rendszer eltérő részletes funkciókkal és tulajdonságokkal bír.

Webáruház készítés, lássuk tehát az előnyöket:

  • A legegyszerűbb webáruház rendszer is tudja mindazt nagyrészt, amit egy bérlés esetén csak a legmagasabb csomag tud!
  • A webáruház rendszer a TIED, viheted magaddal tovább, fejlesztheti bárki.
  • Alkalmas a teljesen egyedi igények megvalósítására (egyedi funkciók, és kinézet)
  • Az áruház méretétől függően alacsony tárhely – ezzel együtt fenntartási – költségek jellemzik
  • Kiszolgálja a céges levelezést további költségek nélkül
  • Jól skálázható az erőforrás igénye látogatottság és termék szám függvényében
  • Hosszútávon lehet lényegesen olcsóbb, mint a bérlés

Webáruház készítés, s lássuk a hátrányokat:

  • Magasabb induló költségekkel kell számolnod
  • Egy fontos döntést kell majd meghoznod, egyedi kóddal készülő webáruházat készíttetsz, vagy nyílt forráskódú webáruházat, de erről majd később.
  • Fejlesztő csapatra van szükséged az üzemben tartáshoz, és a webáruház készítéshez
  • Csak azokat a funkciókat tudja majd amire valóban szükséged lesz, bár ez egyben előny is.

Mindent egybe vetve neked melyik rendszer lesz a megfelelő?

Erre a kérdésre elsősorban ismerned kell a saját igényeidet, és ezek alapján a fentiek ismeretében átgondolni melyik rendszerrel indítsd a vállalkozásod. A webáruház bérlés hosszú távon mindenképpen ráfizetés lehet, hiszen 4-5 évben gondolkodva, a viszonylag magas éves költségeket tekintve ez valószínűsíthető. Ehhez még jöhetnek egyéb – levelezés, FTP tárhely stb – költségek is.

A webáruház bérlés előnyös neked akkor ha:

  • Alacsony induló költségek mellet indítanál webáruházat
  • A havi díjat ki tudod már az első hónaptól termelni, vagy van elegendő tartalékod
  • Kevés (100-2 000) terméked, és termékjellemződ van
  • Nincsenek egyedi funkcionalitásbeli igényeid, mint például: készletkezelő rendszerrel való integráció, melyhez a bérelt rendszer nem ad megoldást. Nincs szükséged egyedi kinézetre, szerkezetre, és megoldásokra…
  • Az általános elrendezés és funkciók elegendőek számodra
  • Domainhez kapcsolódó (céges) levelezést nem innen szeretnéd kiszolgálni.

A webáruház készítés akkor lehet a te választásod ha:

  • Teljesen egyedi kinézetet, szerkezetet szeretnél
  • Egyedi technikai megoldásokra van szükséged (egyedi számlázó rendszerhez kell adatkapcsolat, vagy egyedi marketing modellt kell megvalósítanod)
  • Hosszútávra – 4 év felett – tervezel
  • Nagy forgalmat szeretnél lebonyolítani, sok látogató várható és ehhez skálázható erőforrás szükséges
  • Olyan rendszert szeretnél, amely a TIED.
  • Saját magad által bérelt szerveren, tárhelyen szeretnéd futtatni
  • Alacsonyabb fenntartási költségeket szeretnél
  • Nagyobb mennyiségű termékkel indulsz (2000 felett)
  • Nincs szükséged beépített felesleges funkciókra csak arra, amit használni is fogsz.

Nos, belátom ezt a döntést még így is nehéz lesz meghoznod, hiszen ennyi szempontot fejben tartani és mindenre gondolni szinte lehetetlen… Biztosan felmerült most benned a kérdés: „úristen ki tudná ezt jól eldönteni, ki tud ennyi mindent fejben tartani, látni a láthatatlan buktatókat?” A jó hír az, hogy eldönteni te fogod tudni, a legtöbb amit mi tehetünk, hogy segítünk neked a döntést előkészíteni. Segítünk kiválasztani a számodra – céged számára – legmegfelelőbb megoldást, és támogatunk a döntésed előkészítésében.

Egy általános projekt és a költségei:

Ahogy ígéretem a cikk végén álljon itt egy konkrét projekt összehasonlítása a webáruház készítés vs bérelt webáruház meccsben, de természetesen a példánk a teljesség igénye nélkül készült, hiszen ez a feladat olyan mintha az almát próbálnák a körtéhez hasonlítani. De ennek ellenére vegyünk egy webáruházat 6870 termékkel (létező webáruház a példa), és ezen keresztül nézzük meg milyen megoldás mennyibe került (volna). Az egyik oszlopban a webáruház bérlés költségeit találod 4 illetve évre, a másik oszlopban a webáruház készítés (ezt választottuk végül) költségeit 4 illetve 5 évre.

Lássunk néhány funkciót, amire szükség volt azon kívül amit egy általános webáruház tud. Beleértve a termékek listázását, kosárba helyezését, és a megrendelés leadását…

  • Incash számlázó és készletkezelő összeköttetése a webáruházzal
  • Arukereső és hasonló oldalakba listázást
  • 10GB tárhely, a céges levelezés elvesz belőle 4-5 GB –ot 4 év alatt…
  • Korlátlan e-mailcím, FTP kapcsolat
Költségtényezők Webáruház bérlés / év Webáruház készítés
Induló költségek 0 Ft 625 000 Ft
Egyedi modulok költségei   294 000 Ft
Extra költségek
(céges levezéshez tárhely stb)
18 923 Ft / év (10 GB tárhely)
     
Költségek az első évben 104 000Ft – 486 923 Ft 937 293 Ft
Összesen 4 évre vetítve 416 000 Ft – 1 920 000 Ft 994 692 Ft
Összesen 5 évre vetítve 520 000 Ft – 2 434 615 Ft 1 012 985 Ft
     
Költségek évente (fenntartás) 104 000 Ft – 486 923 Ft 18 923 Ft/év

A fenti példában szereplő bérelt rendszerek egyike sem lenne képes az ügyfelünk legfontosabb egyedi igényét kiszolgálni, mégpedig az Incash számlázóval való összekötését a webáruháznak. Mivel ügyfelünk évek óta használja a készlet kezelőt és számlázót, így a váltás nem volt opció. A webáruház készítés egyedi ára viszont tartalmazza ezt a funkciót! Tehát a bérlés esetén még lehet számolni egyszeri 50 – 150 000 Ft –os költséggel, amivel már igen jelentősen hátrányban van.

Az is igaz, hogy az egyedi rendszer nem tud bizonyos funkciókat, viszont ezekre az életben nem lenne szüksége ügyfelünknek, így tehát nem fizet érte egy árva forintot sem 🙂

Ebből látható, hogy a bérlés kis termék szám esetén, egyedi igények hiányában a legjobb választás. Hosszú távon azonban még azt is meg merem kockáztatni, hogy nem jár jobban, mint egy egyedi webáruházzal…

Következő cikkünkben megnézzük, hogy egy bérelt webáruház rendszer esetében milyen funkciókért kérnek extra díjat – vagy kell a magasabb csomagot választanod – míg egy saját webáruház ezeket jó eséllyel automatikusan tudja anélkül, hogy az induló költségeid nőnének…

 

6 válaszok
  1. Péter says:

    Abszolút megtévesztő adatok.
    Nem gondolnám hogy akik ezzel foglalkoznak, írják a cikkeket ennyire nem jártasak / vagy direkt elferdítik a dolgot.
    Nekem webáruház bérlésem van az egyik ha nem a legnagyobb bérelhetős cégnél melynek neve U..S. Éves szinten kerül 60-70 ezer forintomba csak és minden modulom megvan hozzá, azaz az ár is tartalmazza.

    Válasz
    • Gyetvai Norbert
      Gyetvai Norbert says:

      Kedves Péter!

      Az adatok tájékoztató jellegűek, az általad említett webáruház bérlésnél ha figyelembe veszünk 3 funkciót (Regisztráció nélküli vásárlás, Mobil eszközökhöz mobil verzió, Korlátlan számú termék paraméter használata) amit egy egyedi webáruház alapesetben tud, és az említett projekt kapcsán szüksége volt rá ügyfelünknek, akkor a 3-as modul csomagot kell választani, így éves fizetésnél a képen látható összeggel kell számolni. Plázamegjelenést nem számolok, az már reklám költség. A kép: minta költség

      Ennek megfelelően módosítottam a táblázatát a cikknek, de ettől még hosszú távon megeshet, hogy ráfizetés a webáruház bérlés. Ettől függetlenül sok esetben a legjobb választás lehet.

      Üdvözlettel Norbert

      Válasz
  2. Péter says:

    Kedves Norbert!

    Akkor matekozzunk egy kicsit, ha megengedi, bár én nem akartam ezt a témát nyújtani.

    5 évre levetítve:
    Önök szerint 1.010.000.- Ft az összes költség webáruház készítés esetén.
    Önök szerint 500.000-2.400.000.- Ft az összes költség webáruház bérlés esetén. – Fals
    Ha 20000 termékest nézek minden modullal / nekem 2000 termékes van / akkor 170.000 ft egy évben. 5 év – 850 000 ft.
    Gondolom a webáruház készítéssel ilyen sok termék esetén nem az 500 ezer hanem inkább a 2.4 milliós költséget közelítjük.

    Fals infó az is hogy webáruház bérlés esetén nem lehet összekötni számlázó programmal vagy csak igen drágán.
    Hát nem. Az én webshopomban a szamlazz.hu dolgozik és online egy kattintással be van kötve hozzá az OTP SIMPLE. De CIB, Borgun és még több fajta online fizető és számlázó programokat is lehet csatlakoztatni.
    Arról nem beszélve hogy az ár összehasonlító oldalakkal egy négyzetbe kattintással tudok csatlakozni.
    Készletemet is kezeli, futárcégekkel is össze van kötve, chat-es, hírlevél küldő programok is egy kattintással hozzárendelhetőek.

    Szóval ezért nem értem, sem árban sem funkcióban nem látom előnyét.
    3 webshopom van, igaz mind 2000 termékes, mindig lefuttatom hogy melyikkel hogy jövök ki olcsóbban és jobban de mindig minden évben náluk kötök ki. Pl.: Shoprenter is jól hangzó de szerintem funkcióban és tudásban alattuk van.

    Szóval nem rossz a bérlés, ezért falsnak tartom az összegeket. És mivel én konkrétumokról beszéltem hogy ez teljes full modulokkal ennyi, akkor ki tudja mennyi lenne az “apró betűs” rész ha ezt meg azt kérném bele. Pl. : kössék össze a számlázóval, ezzel meg azzal az ár összehasonlítóval, chat programmal, hírlevező programmal.
    A dizájn esetlegesen jobb lehet mert teljesen szabható. Viszont érdekes tele van az év online boltjával a shoprenter-es és unas-os weboldalak. Szóval akkor dizájn vagy korrekt és nagyon jó funkciók vásárlóknak tervezve.

    Válasz
  3. Péter says:

    Kedves Norbert!

    Ez még lemaradt, elnézést.

    “Az adatok tájékoztató jellegűek, az általad említett webáruház bérlésnél ha figyelembe veszünk 3 funkciót (Regisztráció nélküli vásárlás, Mobil eszközökhöz mobil verzió, Korlátlan számú termék paraméter használata) amit egy egyedi webáruház alapesetben tud, és az említett projekt kapcsán szüksége volt rá ügyfelünknek, akkor a 3-as modul csomagot kell választani, így éves fizetésnél a képen látható összeggel kell számolni. ”

    Gondolom a kedves ügyfél nem a tól-tólig / 500 000 ft – 2.400.000 ft / alsó határát fizette azért hogy legyen reg nélküli vásárlása, több ezer terméke, és mobil verzió. Gyanítom a felső 2 milliós határt súrolta 5 évre vetítve.

    Az én bérelt áruházamban alap a reszponzív, mobil felület, reg nélküli vásárlás is, és a több tízezer termék. És itt feketén -fehéren a fenti összeg 850.000 ft jön ki 5 évre levetítve 20 ezer termékkel, full szolgáltatással.
    Arról nem beszélve hogy nem nekem kell a rendszergazdák és informatikusok felé fordulnom, hanem szerkesztik és építik be automatikusan az újdonságokat. Az idő pénz, ennyivel kevesebb dolgom van.

    Válasz
    • Gyetvai Norbert
      Gyetvai Norbert says:

      Szia Péter!

      Remélem nem gond ha tegeződünk, de akkor ha már boncoljuk akkor boncoljuk fel rendesen.

      Azt előre leszögezném, hogy cikk célja nem az, hogy a webáruház bérlést “rossz”-nak titulálja. Az elsődleges cél az volt – és remélem lejött – , hogy megkönnyítsük a döntést melyik módszer lesz ideális egy kezdő vállalkozás számára.

      Jelen példánál maradva ügyfelünknek volt egy meglévő készlet kezelő rendszere, amihez csatlakozni kellet. Ez fix. Ügyfelünk korlátlan számú terméket kezelhet a webáruházával és akkor sem fizet többet. Tehát 2000 termékre is 1 milla körül fizetett volna mint 20 000 termékre, vagy 200 000 termékre.

      Ügyfelünknek van (megrendeléskor is volt) 4 GB-nyi levelezése. Tehát kell hozzá tárhely mivel a bérelhető webáruház rendszerek ezt nem szolgálják ki.

      Tehát az ő esetében jobban megérte a webáruház készítés, mint a bérlés. Ezzel gondolom így egyet értesz?

      A te példádnál maradva – merthogy minden példa egyedi – nézzük a matekot:
      Van 3 db 2000 termékes webáruházad, (nem lehet 2001 db) amire így fizetsz 71 120 Ft-ot áfával X 3 = 213 360 Ft-ot évente. Ezt 5 évre vetítve: 1 066 800 Ft-ot fizettél (fizetsz) érte. A fenti példában élő ügyfelünknek jelenleg 3 webáruházát szolgálja ki a készített webáruház a multishop rendszernek köszönhetően, minimális sablon módosításokkal. Tehát neki az 5. évtől fixen kevesebb költségbe kerül majd mint neked.

      De mint mondottam volt, a cikk célja nem csak a költség tényező boncolása. A bérelt webáruház nagyon sok esetben jobb megoldás mint a webáruház készítés, de sok esetben nem. Ahhoz hogy egy ilyen döntést meg tudjon hozni egy leendő webáruház tulajdonos mindkét módszert ismernie kell. De ha nem ismeri akkor kell valaki aki igen.

      Válasz

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

19 − 16 =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..