Webfejlesztés bosszankodás nélkül?

Te jól ismered a saját szakmádat, üzletedet és a webfejlesztő is a sajátját. De ez még nem jelenti azt, hogy könnyű lesz kommunikálnotok egymással. Mire érdemes figyelni, hogy gördülékenyen menjen az együttműködés a webfejlesztés során?

A mai eszközökkel már bárki összebarkácsolhat magának egy honlapot – a kérdés csak az, hogy milyen lesz a végeredmény. Előbb vagy utóbb rá fogunk jönni, hogy ha jó weboldalt akarunk, akkor bizony szakemberrel kell dolgoztatni. Így viszont új típusú feladatok várnak ránk: például meg kell fogalmaznunk valaki más számára, mit is szeretnénk, ellenőrizni kell az elvégzett munkát, és át kell venni a kész honlapot. Ilyen helyzetben fel szokott merülni pár tipikus probléma, amelyekre jobb felkészülni. Lássuk, mik lehetnek ezek!

Legyünk vele tisztában, hogy mit akarunk!

Nagyon fontos, hogy tudjuk, mi a célunk az oldallal. Akár több is lehet, de akkor pedig állítsunk fel közöttük prioritásokat. Nem mindegy, hogy csak jelen lenni, kereskedni, tartalmat szolgáltatni akarunk, vagy regisztrációkat gyűjteni. Ne onnan fussunk neki az első beszélgetésnek, hogy „kéne egy jó honlap”, mert az éppen olyan általános és definiálhatatlan dolog, mint a jó ház, a jó autó vagy a jó nyaralás. Minél pontosabb az elképzelésünk, annál egyszerűbb belevágni.

Nem véletlenül készül specifikáció

Az akár több körös beszélgetés után a fejlesztő írásban rögzíteni fogja, hogy mi az elvégzendő munka, és erre fogunk szerződni. Fontos tisztában lenni vele, hogy ő ezek alapján kalkulálja ki a szükséges időráfordítást és az árat. Miután elkezdődik a fejlesztés, és meglátjuk az első, még nem végleges eredményeket, egészen biztosan újabb és újabb ötletek jutnak majd eszünkbe, hogy mi mindent lehetne még csinálni. Ezzel nincs is semmi gond, de számoljunk vele, hogy a legtöbb ilyen ötlet az eredetitervekhez képest plusz munkát, időt és pénzt jelent.

A design nem minden

Spray-Paint-DesignEgy átlagos felhasználó csak a honlap látható részét, vagyis a designját, layoutját érzékeli, a mögötte dolgozó struktúrát, gépet nem. Ezért a megbízók hajlamosak túl sok időt és energiát elvesztegetni a megjelenés csiszolgatására. Pedig a külcsíny a teljes projektnek csupán egy része, számos más elem is van, amihez ugyanúgy időre van szükség.

Miattunk is lehet csúszni

Nem csak a fejlesztő hibájából tolódhat ki egy projekt határideje. Több olyan fázis is lesz, amikor nekünk kell reagálnunk valamire. Alapanyagokat, szövegeket, képeket kell küldeni. El kell nevezni dolgokat. Véleményezni, tesztelni kell, ami elkészült – és így tovább. A munka mellett ez nem mindig könnyű – de számoljunk vele, hogy a mi csúszásunkat a fejlesztő nem fogja tudni behozni.

Nem minden hiba induláskritikus

Nagyon ritka, hogy a kitűzött indulásra minden tökéletesen működik. Viszont célszerű a teszt során a hibákat két kategóriába osztani: külön azokat, amelyek javítása nélkül nem lehet elindulni, és külön azokat, amelyekkel egy rövid ideig együtt lehet élni, és elegendő őket az éles indulás után, záros határidőn belül kijavítani.

Tartalékoljunk energiát a végére

A fejlesztés vége és az újonnan indulás vagy a régi oldalról átállás igen intenzív időszak lesz.

Hiszen sok mindent kell tesztelni, feltölteni, javítani. Lehet, hogy ami a tesztkörnyezetben már működött, az az éles szerveren ismét hibázni fog. Sőt, vannak olyan beállítások, amelyeket csak éles környezetben lehet elvégezni, és amíg ezek nem történnek meg, az oldal hibásan működhet. Tipikusan ezért szokás az átállást forgalommentes, esti vagy éjszakai órára időzíteni.

Ráadásul a publikus start után jön a közönség, az ügyfelek, és olyan terhelésnek vetik alá az oldalt, amit korábban mi nem feltétlenül tudtunk produkálni. Magyarul, ha ilyenkor még intenzíven hibát kell javítani, az nem feltétlenül a fejlesztő alkalmatlanságát jelzi, az esetek jelentős részében természetes folyamatról van szó. Persze nyilván csak egy elfogadható határig.

A jó weblap sosincs kész

Bármennyire is nehéz, a menet közben felgyülemlett új ötleteket ne akarjuk azonnal, az indulás után megvalósítani – már csak az előző pontban jelzett aktív időszak miatt se. Hagyunk rá időt, hogy minden leülepedjen, javuljanak ki a hibák, és tapasztaljuk ki, mi hogyan működik. Az is lehet, hogy a látogatók másképp fogják használni az oldalt, mint gondoltuk, és több saját ötletünk okafogyottá fog válni, de lesznek helyette újak. Ezért érdemes összevárni egy kisebb vagy nagyobb csomagra való újítási elképzelést, és egy bizonyos idő elteltével együtt megvalósítani őket. Aztán az újabb tapasztalatok birtokában később újra és újra csiszolhatunk az oldalon, az új trendekhez és a vásárlói szokásokhoz igazítva azt.

Egy jó projektmenedzser mindezt tudja

Mindenképpen hasznos, ha egy projekt kezdete előtt felkészülünk a fent vázolt esetekre. Ugyanakkor, ha egy igazán profi szakembert sikerül megbíznunk, ő tisztában lesz a tipikus buktatókkal. Ha jól csinálja, akkor úgy fogja alakítani az együttműködést, hogy ezekre felkészítsen minket, továbbá támogasson bennünket abban, hogy jól és hatékonyan végezhessük el a munka ránk eső részét.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

10 − 2 =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..